Huskeliste

De pårørendes oppgaver.

I mange sammenhenger må fødselsnummeret til den avdøde og/ eller etterlatte oppgis. Bankkort, førerkort og selvangivelsen er eksempler på steder hvor du vil kunne finne avdødes personnummer. 

  1. Informere familie, pårørende og venner

  2. Ta hånd om husdyr

  3. Ta kontakt med oss

  4. Bestemme hvem skal stå ansvarlig for gravferden

  5. Ta hånd om forsikringer, abonnementer, kontoer på sosiale medier, telefon, fagforening etc. (se under)

  6. Tømme kjøleskap og kaste søppel

  7. Vanne blomster

  8. Skru ned varmeovner

  9. Forebygge innbrudd

  10. Hente eiendeler på sykehuset eller institusjon

  11. Meddele vaske-/hushjelp, samt hjemmehjelp

  12. Levere tilbake hjelpemidler og trygghetsalarm

  13. Levere medisiner til apoteket

  14. Makulere legitimasjonskort, pass og førerkort

  15. Makulere bank- og kredittkort

  16. Sende avdødes regninger til banken, slik at disse blir betalt

  17. Samle inn reservenøkler

  18. Ta hånd om privatbil

  19. Endre fester til graver som avdøde har hatt ansvaret for     

  20. Minnetale til seremonien, utformes sammen med prest eller gravferdstaler 

  21. Ta hånd om arv/skifte, evnt. i samarbeid med advokat

  22. Fremme krav til NAV. Det går ikke automatisk. Aktuelle ytelser kan være:

  •      gjenlevendepensjon

  •      barnepensjon

  •      ytelser til tidligere familiepleiere

  •      stønad til gravferd og båretransport

ABONNEMENTER, MEDLEMSKAP, SOSIFALE MEDIER etc. 

De etterlatte bør huske å si opp medlemskap avdøde eventuelt har hatt i foreninger og/eller trossamfunn. Medlemskapet kan for eksempel ha vært knyttet til sport, hobby, politikk, fagforeninger eller ideelle organisasjoner. Også eventuelle abonnementer på avis og/eller magasiner bør sies opp. 

Mange har i dag profiler og kontaktinformasjon knyttet til ulike nettbaserte tjenester. Eksempler på dette kan være kontoer og profiler i sosiale medier (facebook, twitter, snapchat, blogg m.m.) For de etterlatte vil det kunne være vanskelig å skaffe seg oversikt og tilgang til avdødes ulike profiler og kontoer.  Det er i dag ulike aktører som kan være behjelpelig med å få en oversikt over avdødes profiler/kontoer.  Aktørene vil også kunne hjelpe til med å slette ulike profiler/kontoer.  Slik bistand vil man blant annet kunne få på www.slettmeg.no Noen velger også å beholde avdødes profiler, men gjøre dem om til minnesider. Dette kan du lese mer om på Facebooks egne hjelpesider.  

   

For oppsigelse av telefonabonnement, bør telefonoperatøren hvor avdøde har sitt abonnement kontaktes. Det er mulig bedriften vil be deg om bekreftelse på dødsfallet, som kan fås fra Tingretten. Når abonnementet sies opp, vil også oppføringer i katalogtjenester på nettet (f.eks. 1881.no og gulesider.no) slettes automatisk etter noen dager.  Skjer ikke dette, kan man kontakte de enkelte katalogtjenestene og be dem slette oppføringen.

Dette gjør vi (i samarbeid med de pårørende).
  1. Vi sender melding om dødsfallet til Tingretten, som gir melding Folkeregisteret og NAV.

  2. Svøp / syning av avdøde, med eller uten prest tilstede, etter avtale med byrået som tilrettelegger og bestiller tid

  3. Valg av seremoni / sted, kirke eller kapell

  4. Valg av gravsted

  5. Valg av type seremoni: begravelse, bisettelse (kremasjon) eller askespredning 

  6. Avtale med sykehjem / institusjon / sykehus

  7. Avtale med prest eller annen seremonileder 

  8. Avtale øvrige detaljer rundt seremonien

  9. Dødsannonse til ønsket avis

  10. Sanghefte / program

  11. Blomster til seremonien

  12. Minnestund etter seremonien, byrået er behjelpelig å tilrettelegge

  13. Gravsted, og formidling av gravstein

  14. Byrået er behjelpelig med søknad gravferdsstønad NAV hvis dette er aktuelt, iht. rettningslinjer som foreligger fra NAV.  Les mer om dette her.